Raksti

Dažādi (23)
Carcassonne (1)
Jūrasbraucēji (1)
Katanas ieceļotāji (21)
Maharaja (1)
Pilsētas un bruņinieki (1)

Agricola nāk!

Šovasar veikals Ludo organizē priekšapmaksas akciju spēlei Agricola. Tā kā esmu viens no retajiem veiksminiekiem, kam jau izdevies izmēģināt šo spēli, nolēmu padalīties savos iespaidos ar tevi.

Vai zini sajūtu, kad grasies pacelt pēc izskata smagu čemodānu, kurš izrādās tukšs un ar savu vieglumu pārsteidz tevi nesagatavotu? Ar spēli Agricola efekts bija pilnīgi pretējs. Kad es saņēmu spēles kasti, es biju tiešām pārsteigts, cik tā ir smaga. Atverot to, kļuva skaidrs, kāpēc tā. Spēles kaste bija tik ļoti pilna ar koka detaļām, kartona gabaliem un kārtīm, ka šķita — nav atstāta ne mazākā brīvā spraudziņa. Kad beidzot viss bija izņemts no kastes, nācās secināt, ka uzkodām arī uz mūsu lielā ēdamgalda īpaši daudz vietas vairs nepaliek. Tas gan nemaz nav tik slikti, jo spēle rit diezgan raiti, un par savu vēderu nav laika satraukties — it īpaši tādēļ, ka vairāk jārūpējas par savas ģimenes pabarošanu.

Ak, jā — derētu pastāstīt ne tikai savus abstraktos iespaidus, bet arī to, kas tad īsti Agricola ir par spēli. Tad nu tā: katrs no spēlētājiem pārstāv jaunu ģimeni, kas sākotnēji sastāv no diviem zemniekiem. Šis pārītis ir iegādājies nelielu koka mājiņu un zemes gabalu, kurā grasās veidot zemnieku saimniecību. Katrs spēlētājs sūta savas ģimenes locekļus darīt dažādus lauku darbus un tādējādi attīsta savu viensētu. Ir iespējams gan art zemi un iekopt tīrumus un sakņu dārzus, gan kopt lopus, celt aplokus un staļļus, gan uzlabot savu dzīvojamo ēku.

Kad dzīve saimniecībā jau ir sakārtojusies tik labi, ka radies gana stabils pamats zem kājām, var gadīties arī tā laime piedzīvot ģimenes pieaugumu. Bērniem lauku dzīve gan nav viegla — drīz vien pašiem nākas doties strādāt, lai palīdzētu sarūpēt iztiku sev un vecākiem. Spēlē ļoti svarīga loma ir tieši ģimenes nodrošināšanai ar pārtiku — ja ģimenes locekļi netiek pienācīgi pabaroti, tiem nākas ubagot, lai savilktu kopā galus, kas nemaz nenāk par labu ģimenes godam. Savukārt, tieši ģimenes gods ir tas, kas atnes uzvaru spēlē Agricola: jo plašāka, skaistāka un daudzpusīgāk attīstīta ir zemnieku saimniecība, jo labāk tā tiek novērtēta spēles beigās, kad tiek skaitīti uzvaras punkti.

Lielākie spēles plusi, manuprāt, ir salīdzinoši neilgais spēles laiks tāda dziļuma spēlei (aptuveni 30 min uz katru spēlētāju) un milzīgās pārspēlējamības iespējas. Ikviena no 6 reizēm, kad esmu šo spēli spēlējis, ir bijusi krietni savādāka. Es neesmu vēl ticis ne tuvu tās iespēju izsmelšanai, piemēram: tikai vienā no šīm reizēm es spēlēju spēles pilno versiju, kurā tiek izmantotas arī daudzās pieejamās kārtis. To piedāvātās iespējas ir rūpīgi sabalansētas, lai padarītu spēli vēl interesantāku, tai pašā laikā ļaujot izvēlēties vēl neizmēģinātas stratēģijas saimniecības attīstībā.

Par negatīvo — man nekad īsti nav paticis, ka spēlēs jāizmanto līdzi dotais bloknotiņš, lai sarēķinātu gala rezultātu un noteiktu uzvarētāju. Lai gan tas sniedz pozitīvo iespēju salīdzināt savus rezultātus ar citām spēlēm, tomēr šī rakstīšana aizņem samērā ilgu laiku un līdz pēdējam brīdim nav skaidrs, kurš īsti ir uzvarējis. Lapiņas ar laiku blociņā var beigties, taču to ir tik daudz, ka šī problēma tuvākajos gados mūs nepiemeklēs. Vēl pie negatīvā būtu jāpiemin samērā ilgais laiks, kas nepieciešams spēles uzstādīšanai un novākšanai.

Kopumā, ņemot vērā, ka nemāku ne vārda vāciski (spēle man bija pieejama tikai vācu valodā), Agricola man sagādāja lielu baudījumu un es ar nepacietību gaidu, kad savā īpašumā varēšu saņemt spēles versiju angļu valodā.

Krišjānis Nesenbergs a.k.a. krisa

Ar Agricola iepriekšpasūtīšanas noteikumiem varat iepazīties šeit.
Ar oficiālo Ludo paziņojumu par Agricola iepriekšpasūtīšanas akciju varat iepazīties www.ludo.lv, pašā veikalā Ludo, kā arī Prāta Spēļu forumā.